ZENZ er B Corp certificeret!

ZENZ har været B Corp certificeret siden december 2022. Virksomhedscertificeringen er for hele ZENZ og derved både vores salonkæde og produktserie, ZENZ Organic Products. Vi er stolte over at være B Corp certificeret, hvilket betyder, at vi som virksomhed lever op til høje krav omkring ansvarlighed, transparens og vores sociale- og miljømæssige aftryk.  

Vi har altid arbejdet med eksterne certificeringer, da vi ønsker at tage ansvar og skabe troværdighed overfor vores kunder og samarbejdspartnere. Med B Corp kan vi fortsætte med at gøre os umage og udvikle vores ansvarlige salon-koncept og professionelle produkter i vores mission for en sundere og mere bæredygtig skønhedsindustri.  

For os som virksomhed, medarbejdere og borgere er det afgørende at ZENZ gør sig umage for at tage del i kampen for at løse verdens udfordringer og skabe en bedre fremtid for vores planet, vores natur og vores medmennesker.  

Vi arbejder dedikeret med FN’s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling. Læs mere her. Som en naturlig forlængelse heraf er vi en certificeret B Corp virksomhed og en del af den globale B Corp bevægelse. B Corp er en uafhængig certificering af virksomheder, der lever op til høje standarder omkring ansvarlighed, transparens og resultater vedrørende 5 områder: miljø, medarbejdere, kunder, samfund og styring. 

For os betyder det helt konkret, at vi har et uafhængigt rammeværktøj til at arbejde med, hvordan vi udvikler os som en ansvarlig virksomhed. Vi har altid gjort os umage – nu har vi et eksternt uafhængigt redskab, som vi kan arbejde endnu mere målrettet og struktureret efter. For vores kunder betyder det, at de kan stole på, når vi siger, at vi konstant arbejder på at være en endnu mere bæredygtig virksomhed for vores planet, vores natur og vores medmennesker. 

Her kan du læse om vores bidrag til de fem områder: miljø, medarbejdere, kunder, samfund og styring. 

Miljø 

Dette område handler om, hvordan og i hvor høj grad man som virksomhed arbejder på at passe på vores fælles miljø – fra den luft vi indånder til vores drikkevand og livet på land.  

Væsentlige eksisterende bidrag: Vores produkter og behandlinger udvikles og udføres med størst muligt hensyn til miljøet, fra valg af ingredienser og emballage, til fragt og produktion og måden hvorpå vi arbejder i vores saloner. Vigtigst af alt er at når vi påstår noget omkring, hvad vores produkter gør for miljøet, så har vi eksterne uafhængige certificeringer og dokumentation til at bakke det op med.  

Læs om vores eksterne certificeringer her. 

Medarbejdere 

Dette område handler om at sørge for at ens medarbejdere har økonomisk sikkerhed. Det sikre vi, ved at de bliver betalt en fair løn, at man støtter op om deres karriereudvikling samt glæde ved at gå på arbejde.  Derudover handler det også om, at vi sikrer den fysiske og psykiske sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. 

Væsentlige eksisterende bidrag: I traditionelle frisørsaloner, hvor der bruges almindelige skønhedsprodukter, lider mange ansatte af eksem og allergi m.m.

ZENZ blev stiftet i 1999 for netop at undgå det, og har af samme grund undervejs været med til at stifte Grøn Salon (en nordisk salon certificering) med meget høje krav. Grøn Salon sikre gode og sunde arbejdsvilkår for salonens ansatte, som frisør i ZENZ vil man derfor eksempelvis ikke være udsat for skadelige kemikalier. En stor del af vores virksomhed bygger på vores frisører, derfor gør vi meget ud af at udvikle og fastholde dem. Vi stræber efter at tage de dygtigste frisørelever ind og oplære dem, således at de en dag kan blive daglige ledere. Vi stræber efter at efteruddanne alle vores frisører og betale de højeste lønninger i branchen. Vi skaber fleksibilitet, så der er plads til alle uanset hvor de er i livet. Det er uanset om de har brug for hjælp eksempelvis i form af fleksibilitet til at udføre deres arbejde, komme sig efter sygdom eller en livskrise. 
 

Kunder 

Dette område handler om, hvorvidt ens produkter og ydelser er designet til at levere specifik, betydelig og positiv påvirkning på ens kunder, udover den værdi produkter og ydelser i udgangspunktet altid vil have. 

Væsentlige eksisterende bidrag: Vores primære bidrag til vores kunder består i, at vi har certificeringer for både vores produkter og ydelser. Certificeringer kan som tredjepart sikre troværdighed overfor kunder, da det sikrer dokumentation for de ting, vi fortæller. Vi har stærke procedurer for overholdelse og kvalitetssikring. Certificeringerne, vi arbejder med, er anerkendte og har fokus på sundhed, bæredygtighed, allergi, naturlige og certificeret økologiske ingredienser samt vegansk indhold. Oven i det tilbyder vi fuld garanti og har også processer for kundefeedback og klager. Samlet set er ønsket at det skal give vores kunder en forsikring om, at de får det de har købt, og hvis de mod forventning skulle opleve andet, så er det os, der dækker det. 

Samfundet 

Dette område handler om, hvordan man øger diversitet, lighed og inklusion samtidig med at man skaber en positiv udvikling i samfundet. Det kan være gennem fx donationer eller direkte engagement i lokalsamfundet. 

Væsentlige eksisterende bidrag: ZENZ er en primært kvindedrevet og kvindeledet virksomhed. Langt størstedelen af alle medarbejdere er kvinder og langt størstedelen af lederne er kvinder. Størstedelen af vores produktion foregår i Danmark. Derudover har vi en screeningsproces for nye leverandører, der bl.a. skal sikre, at vi arbejder med virksomheder, der skaber sociale og/eller miljømæssige resultater. Derudover støtter vi en række projekter, som hjælper udsatte både lokalt og globalt. 

Styring 

Dette område handler om den måde, vi driver virksomheden og støtter en mission, der er til gavn for vores planet, vores natur og vores medmennesker.  Dette skal ses som en holistisk helhed, herunder hvor transparant og etisk virksomheden er drevet. 

Væsentlige eksisterende bidrag: Det mest væsentlig tiltag, vi har implementeret for at sikre en styring, der støtter op om miljø, medarbejdere, kunder og samfund. Det er blandt andet udpenslet i virksomhedens vedtægter, hvor der står at virksomhedens formål er at have en væsentlig positiv påvirkning på samfundet og miljøet som helhed. Derudover er der specificeret at alle beslutninger taget af direktionen skal tage højde herfor. Konkret betyder det, at direktionen juridisk ikke har løftet sin opgave, hvis ikke virksomheden er ansvarlig, transparant og resultatskabende, når det kommer til miljø, medarbejdere, kunder og samfund. 

Læs mere om B Corp her 

Skriv kommentar

Alle kommentarer evalueres inden de offentliggøres